Home
Οι θεματικοί Βιβλιοθηκονόμοι του ΤΕΠΑΚ με τη πολύχρονη εμπειρία τους, αποτελούν το συνδετικό κρίκο μεταξύ των ακαδημαϊκών τμημάτων και της βιβλιοθήκης. Στο δυναμικό τοπίο των σύγχρονων βιβλιοθηκών, διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο στη γεφύρωση του χάσματος μεταξύ των ακαδημαϊκών ιδρυμάτων και των παρεχόμενων υπηρεσιών της βιβλιοθήκης. Οι αρμοδιότητές τους περιλαμβάνουν τη δημιουργία ισχυρών σχέσεων με καθηγητές και φοιτητές, την επιμέλεια εξειδικευμένων συλλογών, την παροχή υποστήριξης και την προώθηση της πληροφοριακής παιδείας αλλά και τη διάδοση γνώσης στην ευρύτερη ακαδημαϊκή κοινότητα. Μέσα από συνεχή επιμόρφωση, συμβάλλουν στην αναβάθμιση και στην απόκτηση νέων δεξιοτήτων στους φοιτητές, έτσι ώστε να μπορούν να αξιοποιήσουν τη τεχνολογία και να γίνουν πληροφοριακά αυτόνομοι. Μέσα από σεμινάρια και ατομικές συναντήσεις εκπαιδεύουν τους χρήστες σχετικά με την αναζήτηση σε σύνθετες βάσεις δεδομένων, στην ανάκτηση, αξιολόγηση των πηγών και την ηθική χρήση των πληροφοριών. Μαθήματα Πληροφοριακής Παιδείας έχουν ενταχθεί και επίσημα στο ωρολόγιο πρόγραμμα των τμημάτων και διδάσκονται κατά τη διάρκεια του εξαμήνου στα ακαδημαϊκά τμήματα. Σημαντική προσθήκη στο έργο των Θεματικών Βιβλιοθηκονόμων είναι και η συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα. Πρόσφατα ολοκλήρωσαν το Erasmus+ Educability Project που συμμετείχαν με στόχο την ανάπτυξη ενός εκπαιδευτικού προγράμματος Πληροφοριακού Γραμματισμού και της ανάπτυξης 7 διαδραστικών μαθήματων ανοικτής πρόσβασης σχετικά με την Πληροφοριακή Παιδεία αλλά και τις αναδυόμενες παιδείες: Ψηφιακή Παιδεία (Digital Literacy), Παιδεία μέσω Κινητού (Mobile Literacy), Μέσα και Πληροφοριακή Παιδεία (Media and Information Literacy), Κριτική Πληροφοριακή Παιδεία (Critical Information Literacy), Παιδεία Δεδομένων (Data Literacy) και Παιδεία της Αειφορίας (Sustainable Development Literacy) για να προσφέρουν στους νέους τις δεξιότητες που χρειάζονται για να ανταποκριθούν στις αναδυόμενες ανάγκες της κοινωνίας και της αγοράς εργασίας.
Στην ομιλία αναλύεται ο ρόλος των ψυχομετρικών εργαλείων στη διαδικασία της πρόσληψης. Τα ψυχομετρικά εργαλεία αποτελούν μια συλλογή τεστ και ερωτηματολογίων που αξιολογούν διάφορες πτυχές του ατόμου, όπως η προσωπικότητα και οι ικανότητες. Χρησιμοποιούνται σε πολλούς τομείς, όπως η αξιολόγηση των υποψηφίων για μια θέση εργασίας. Η ομιλία εξετάζει τις διαφορετικές κατηγορίες των ψυχομετρικών εργαλείων, τα χαρακτηριστικά τους και χρήσιμες συμβουλές προς τους υποψήφιους.
Η 4η Βιομηχανική Επανάσταση είναι όρος που πρωτοχρησιμοποιήθηκε το 2016 για να περιγράψει τις δραματικές αλλαγές στους τρόπους παραγωγής, κατανάλωσης, συμβάσεων και θεσμικού πλαισίου ως αποτέλεσμα της ραγδαίας τεχνολογικής προόδου σε θέματα όπως η ρομποτική, η τεχνητή νοημοσύνη, η νανοτεχνολογία, η βιοτεχνολογία, το internet of things, η αποκεντρωμένη συναίνεση (π.χ. bitcoins), το 5G, η ψηφιακή εκτύπωση και τα αυτόνομα οχήματα. Πάντα η τεχνολογική πρόοδος έτεινε να δημιουργεί νέα και να καταργεί ή να αναδιαμορφώνει παραδοσιακά επαγγέλματα. Σήμερα, που η τεχνολογική πρόοδος είναι τόσο ραγδαία, πώς αναμένεται να διαμορφωθούν οι επαγγελματικές δεξιότητες που ζητάει η αγορά εργασίας; Πώς θα επηρεαστεί και θα επηρεάσει η εκπαίδευση αυτή τη μετάβαση;
Η ανάπτυξη των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) έχουν αλλάξει δραματικά το πλαίσιο όπου γεννιέται, εκφράζεται, ενσωματώνεται και εκδηλώνεται η πληροφορία. Κατά συνέπεια, η επιμέλειας και διακίνηση της πληροφορίας να απαιτεί εντελώς διαφορετικές διαδικασίες, μεθόδους και μέσα διαχείρισης, επαναπροσδιορίζοντας σε πολύ μεγάλο βαθμό τις γνώσεις και δεξιότητες των εργαζομένων στις βιβλιοθήκες. Το Τμήμα Αρχειονομίας, Βιβλιοθηκονομίας και Μουσειολογίας του Ιονίου Πανεπιστημίου, συμμετέχοντας ενεργά στην έρευνα και ανάπτυξη του προαναφερθέντος νέου παραδείγματος αναφοράς, διαμορφώνει τα Προπτυχιακά και Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών του έτσι ώστε να συμβαδίζουν με τις τρέχουσες εξελίξεις, παρέχοντας τις απαιτούμενες θεωρητικές γνώσεις, δεξιότητες και πρακτικές. Η παρουσίαση αυτή θα συνοψίσει τα κυριότερα επιστημονικά πεδία στα οποία αναπτύσσεται το νέο αυτό πλαίσιο διαχείρισης και επιμέλειας της Πληροφορίας, τις δεξιότητες που επιβάλλεται να έχουν όσοι εμπλέκονται με οποιοδήποτε τρόπο σε αυτό, καθώς και πως υλοποιούνται αυτά στα υφιστάμενα και υπό ανάπτυξη Προγράμματα Σπουδών του.
Ζούμε σε πολύ ενδιαφέροντες χρόνους. Παγκοσμιοποίηση, ψηφιακή οικονομία, τεχνητή νοημοσύνη, οι ευρύτερες τεχνολογικές αλλαγές αλλάζουν ακόμα και τον τρόπο που αντιμετωπίζουμε την καθημερινή μας ζωή. Το μέλλον της εργασίας και το μέλλον της εκπαίδευσης και κατάρτισης καθίστανται απρόβλεπτα και οι μεγάλες αλλαγές καταργούν σε μεγάλο βαθμό τις χειρωνακτικές και επαναλαμβανόμενες εργασίες. Παράλληλα με την τεχνολογική επανάσταση τα προβλήματα παραμένουν και σε πολλές περιπτώσεις μεγεθύνονται. Μετανάστευση, ανεργία, κλιματική αλλαγή, πόλεμος, οι επιπτώσεις της πανδημίας, εργαζόμενοι μεγάλων ηλικιών είναι προβλήματα παγκόσμιας κλίμακας. Η επιτυχής ευρωπαϊκή συνεργασία στην εκπαίδευση και την κατάρτιση είναι συνυφασμένη με την ανάγκη παροχής εκείνων των προσόντων και δεξιοτήτων που θα επιτρέψουν στους πολίτες να ανταποκριθούν στις ανάγκες της αγοράς εργασίας και της κοινωνίας γενικότερα.
Η τρέχουσα έρευνα του Cedefop δείχνει ότι η ευρωπαϊκή επαγγελματική κατάρτιση, αν και διαφέρει ανάμεσα στις χώρες, αλλάζει με πολλούς θεμελιώδεις τρόπους. Όχι μόνο γίνονται όλο και περισσότερο ποικίλα τα προγράμματα και τα προσόντα αντιμετωπίζοντας τις ανάγκες μιας αυξανόμενης τάσης στον τομέα υπηρεσιών αλλά επεκτείνεται και σε υψηλότερα επίπεδα, προκαλώντας την αντίληψη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ως αποκλειστικά ακαδημαϊκού προσανατολισμού. Σε ορισμένες χώρες, αυτός ο συνδυασμός διαφοροποίησης και επέκτασης είναι ένα βήμα προς μια νέα διά βίου πραγματικότητα, προσαρμόζοντας την επαγγελματική κατάρτιση στις ανάγκες όλων των ηλικιών και σε διαφορετικά στάδια στη σταδιοδρομία και τη ζωή τους. Για το Cedefop το 2023 είναι ένα έτος ιδιαίτερα σημαντικό αφού οι δεξιότητες είναι στον πυρήνα των Ευρωπαϊκών προτεραιοτήτων. Η Ευρωπαϊκή συνεργασία που ορίζεται στην Ατζέντα Δεξιοτήτων του 2020, αλλά και στη Διακήρυξη του Osnabrück και στη Σύσταση του Συμβουλίου για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση τονίζει τη σημασία της ανάπτυξης των δεξιοτήτων που απαιτούνται για τη διαχείριση της μετάβασης της Ευρώπης σε μια πράσινη και ψηφιακή οικονομία χωρίς αποκλεισμούς. Φυσικά αυτή η έμφαση που υπάρχει σε έγγραφα πολιτικής είναι απαραίτητο να συνοδευτεί από δράσεις εφαρμογής.

Latest Νews