Mission - objectives
Τα ελληνικά πανεπιστήμια τα τελευταία χρόνια είναι σε μια διαρκή ανασυγκρότηση με βάση όχι μόνο της επιταγές του Υπουργείου Παιδείας, αλλά και την ανάγκη των ίδιων των πανεπιστημίων να αλλάξουν, να αναπτύξουν και να κάνουν πιο ελκυστικό το προϊόν τους, δηλαδή την εκπαίδευση και την μεταφορά γνώσης στους μελλοντικούς επιστήμονες και επαγγελματίες που θα αποτελέσουν τη βάση ανάπτυξης της χώρας. Δεν διαπερνά αυτή η ευθύνη όλα τα πανεπιστημιακά τμήματα οριζόντια. Υπάρχουν τμήματα που αλλάζουν, εξελίσσονται και έχουν έναν καθαρό φοιτητοκεντρικό προσανατολισμό, και τμήματα που παραμένουν σε έναν απαρχαιωμένο τρόπο μεταφοράς γνώσης, πληροφορίας και μάθησης. Στην παρουσίαση αυτή θα επικεντρωθούμε στην προσπάθεια του Τμήματος Βιβλιοθηκονομίας, Αρχειονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης του ΔΙ.ΠΑ.Ε. να αναπτύξει ένα πρόγραμμα σπουδών που βασική του προϋπόθεση να είναι η ανάπτυξη δεξιοτήτων για τους μελλοντικούς επιστήμονες της πληροφόρησης. Σε έναν κόσμο μεταβαλλόμενο, γεμάτο προκλήσεις και με ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας αιχμής, το Τμήμα προσπαθεί να θωρακίζει τους μελλοντικούς επιστήμονες διαχείρισης της πληροφορίας με δεξιότητες που όχι μόνο θα τους εντάξει στη νέα αγορά εργασίας αλλά θα τους δώσει κίνητρο να αναπτυχθούν και να πρωταγωνιστήσουν σε αυτήν.
Rapid developments in all areas of today’s life and society have highlighted Skills as key factor, both for formal education and lifelong learning, as well as for the workplace and the economy. Specifically, digital achievements in technology and information have a direct impact on libraries as places of knowledge, learning and awareness, as well as on their employees in terms of the skills they need to have or acquire and continuously develop. In this context, collaborative networks, library associations and consortia, can contribute to putting forward the challenges, needs and changes related to the skills of library staff in the 21st century.

This paper presents the results of a survey carried out by the Hellenic Economic Libraries Network (H.E.LI.N.) in July 2023 in Greece and Cyprus, with the aim of recording the views of employees in Libraries and Information Centers on the skills they must possess in the modern information environment. In addition, the survey highlights those skills that participants consider improved by their presence in the activities and actions of H.E.LI.N.

Key words: Hellenic Economic Libraries Network (H.E.LI.N.), skills, libraries, librarians, surveys
Ο ρόλος του θεματικού βιβλιοθηκονόμου (liaison librarian) στις ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες είναι ένας δυναμικά μεταβαλλόμενος ρόλος, όσο μεταβαλλόμενος είναι και ο χώρος των βιβλιοθηκών. Η εξέλιξη της τεχνολογίας, οι εξελίξεις και οι νέες τάσεις στις επιστήμες, στην εκπαίδευση, στην έρευνα, όσο περίπλοκες και απαιτητικές και αν είναι, απαιτούν την αποτελεσματική προσαρμογή και ενσωμάτωσή τους στα εργασιακά καθήκοντα και στις απαιτήσεις του ρόλου του θεματικού βιβλιοθηκονόμου. Η Βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου Μακεδονίας επισήμως δημιούργησε και ανέπτυξε την υπηρεσία Θεματικός Βιβλιοθηκονόμος/Liaison Librarian το 2018, με αφορμή την πρότερη εμπειρία που αποκτήθηκε από την κάλυψη των ερευνητικών και εκπαιδευτικών αναγκών του Οικονομικού Τμήματος του Πανεπιστημίου και την πιλοτική έρευνα που διενεργήθηκε. Η συγκεκριμένη υπηρεσία της βιβλιοθήκης εξυπηρετεί τις εκπαιδευτικές και ερευνητικές ανάγκες όλων των μελών του Πανεπιστημίου (μέλη ΔΕΠ, φοιτητές, κ.λπ.). Σκοπός της εργασίας είναι η παρουσίαση της υπηρεσίας θεματικός βιβλιοθηκονόμος και οι δεξιότητες και ικανότητες που ανέπτυξαν οι βιβλιοθηκονόμοι μέσω αυτής.
Οι θεματικοί Βιβλιοθηκονόμοι του ΤΕΠΑΚ με τη πολύχρονη εμπειρία τους, αποτελούν το συνδετικό κρίκο μεταξύ των ακαδημαϊκών τμημάτων και της βιβλιοθήκης. Στο δυναμικό τοπίο των σύγχρονων βιβλιοθηκών, διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο στη γεφύρωση του χάσματος μεταξύ των ακαδημαϊκών ιδρυμάτων και των παρεχόμενων υπηρεσιών της βιβλιοθήκης. Οι αρμοδιότητές τους περιλαμβάνουν τη δημιουργία ισχυρών σχέσεων με καθηγητές και φοιτητές, την επιμέλεια εξειδικευμένων συλλογών, την παροχή υποστήριξης και την προώθηση της πληροφοριακής παιδείας αλλά και τη διάδοση γνώσης στην ευρύτερη ακαδημαϊκή κοινότητα. Μέσα από συνεχή επιμόρφωση, συμβάλλουν στην αναβάθμιση και στην απόκτηση νέων δεξιοτήτων στους φοιτητές, έτσι ώστε να μπορούν να αξιοποιήσουν τη τεχνολογία και να γίνουν πληροφοριακά αυτόνομοι. Μέσα από σεμινάρια και ατομικές συναντήσεις εκπαιδεύουν τους χρήστες σχετικά με την αναζήτηση σε σύνθετες βάσεις δεδομένων, στην ανάκτηση, αξιολόγηση των πηγών και την ηθική χρήση των πληροφοριών. Μαθήματα Πληροφοριακής Παιδείας έχουν ενταχθεί και επίσημα στο ωρολόγιο πρόγραμμα των τμημάτων και διδάσκονται κατά τη διάρκεια του εξαμήνου στα ακαδημαϊκά τμήματα. Σημαντική προσθήκη στο έργο των Θεματικών Βιβλιοθηκονόμων είναι και η συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα. Πρόσφατα ολοκλήρωσαν το Erasmus+ Educability Project που συμμετείχαν με στόχο την ανάπτυξη ενός εκπαιδευτικού προγράμματος Πληροφοριακού Γραμματισμού και της ανάπτυξης 7 διαδραστικών μαθήματων ανοικτής πρόσβασης σχετικά με την Πληροφοριακή Παιδεία αλλά και τις αναδυόμενες παιδείες: Ψηφιακή Παιδεία (Digital Literacy), Παιδεία μέσω Κινητού (Mobile Literacy), Μέσα και Πληροφοριακή Παιδεία (Media and Information Literacy), Κριτική Πληροφοριακή Παιδεία (Critical Information Literacy), Παιδεία Δεδομένων (Data Literacy) και Παιδεία της Αειφορίας (Sustainable Development Literacy) για να προσφέρουν στους νέους τις δεξιότητες που χρειάζονται για να ανταποκριθούν στις αναδυόμενες ανάγκες της κοινωνίας και της αγοράς εργασίας.
Στην ομιλία αναλύεται ο ρόλος των ψυχομετρικών εργαλείων στη διαδικασία της πρόσληψης. Τα ψυχομετρικά εργαλεία αποτελούν μια συλλογή τεστ και ερωτηματολογίων που αξιολογούν διάφορες πτυχές του ατόμου, όπως η προσωπικότητα και οι ικανότητες. Χρησιμοποιούνται σε πολλούς τομείς, όπως η αξιολόγηση των υποψηφίων για μια θέση εργασίας. Η ομιλία εξετάζει τις διαφορετικές κατηγορίες των ψυχομετρικών εργαλείων, τα χαρακτηριστικά τους και χρήσιμες συμβουλές προς τους υποψήφιους.