Αρχική

ΔΙ.Ο.ΒΙ.

Μέλη

Επικοινωνία

Ρωτήστε μας

Ανακοινώσεις

Η Βιβλιοθήκη του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου από τα πρώτα κιόλας χρόνια λειτουργίας της καθιέρωσε το θεσμό του θεματικού βιβλιοθηκονόμου με σκοπό να εξασφαλίσει την οικοδόμηση μιας στενής συνεργασίας με τα ακαδημαϊκά Τμήματα. Μέσα από τις δράσεις της κατάφερε να εδραιωθεί και να εντάξει τη Βιβλιοθήκη στον κύκλο της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Παρόλα αυτά οι Θεματικοί Βιβλιοθηκονόμοι  καλούνται να αποκτήσουν εξειδίκευση στο θεματικό αντικείμενο των Τμημάτων του Πανεπιστημίου και  να αναπτύξουν νέες μεθόδους επικοινωνίας, εργαλεία και υπηρεσίες, με στόχο την καλύτερη συνεργασία και υποστήριξη των ακαδημαϊκών τμημάτων. Αντίστοιχη εξέλιξη θα πρέπει να  επιδιώξουν και οι βιβλιοθηκονόμοι που ασχολούνται με τα Τμήματα που έχουν ως αντικείμενο μελέτης τους τις επιχειρήσεις και τα οικονομικά. Λαμβάνοντας υπόψη τα πιο πάνω, η Βιβλιοθήκη του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου επιδιώκει την εφαρμογή και υιοθέτηση καινοτόμων ιδεών και πρακτικών οι οποίες αποσκοπούν στην υποστήριξη  της ερευνητικής δραστηριότητας ολόκληρης της πανεπιστημιακής κοινότητας.          

Η Έδρα Νεότερης Ελληνικής Ιστορίας του Ιδρύματος Ελληνικής Κληρονομιάς (Hellenic Heritage Foundation) στο Πανεπιστήμιο του York έχει υλοποιήσει με μεγάλη επιτυχία δύο φορές το πρόγραμμα Summer Abroad Course in Modern Greek History. Το πρόγραμμα, συνολικής διάρκειας έξι εβδομάδων, πλαισιώνεται από εκπαιδευτικές συναντήσεις και επισκέψεις σε ερευνητικά κέντρα, μουσεία και χώρους σχετικούς με τη νεότερη και σύγχρονη ελληνική ιστορία, καθώς και με τη γνωριμία με όψεις της ελληνικής πολιτισμικής κληρονομιάς. Στόχος του προγράμματος είναι οι φοιτητές που συμμετέχουν να έρθουν σε επαφή με την ελληνική ιστορία και τον ελληνικό πολιτισμό μέσω της in situ και όχι μόνο της παραδοσιακού τύπου διδασκαλίας, με την καθοδήγηση ειδικών άλλων από τον διδάσκοντα καθηγητή.

Το καλοκαίρι του 2017 ο υπεύθυνος καθηγητής της έδρας συνεργάστηκε με την Ειδική Βιβλιοθήκη του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ) για την έναρξη συνεργασίας το καλοκαίρι του 2018. Στόχος της συνεργασίας αυτής είναι αφενός οι εκπαιδευτικές συναντήσεις και επισκέψεις του προγράμματος να περιλαμβάνουν οικονομικές και άλλες βιβλιοθήκες, και αφετέρου να διαμορφωθεί ένα μοντέλο συνεργασίας για όλη τη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους, με ανάθεση ερευνητικών εργασιών (projects) σχετικών με την αξιοποίηση του υλικού των βιβλιοθηκών αυτών.

Στο δίπολο αυτό της συνεργασίας προστίθενται επικουρικά πρόγραμμα υποτροφιών και πρόγραμμα έρευνας. Το πρόγραμμα υποτροφιών Placements αφορά την απόκτηση εργασιακής εμπειρίας των φοιτητών σε συνεργαζόμενους φορείς στην Ελλάδα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το Καναδικό Ινστιτούτο στην Ελλάδα (The Canadian Institute in Greece), το οποίο αξιοποιεί τον εκάστοτε υπότροφο στη βιβλιοθήκη του. Παράλληλα, στο Πανεπιστήμιο York λειτουργεί το Πρόγραμμα Έρευνας Ελληνο-Καναδικής Ιστορίας (Greek Canadian History Project’s, GCHP) για την πρόσκτηση, διατήρηση και προσβασιμότητα υλικού σχετικού με τους Έλληνες του Καναδά, και ειδικότερα με την ελληνική κοινότητα του Τορόντο.

Απώτερος σκοπός είναι η διαμόρφωση ενός μοντέλου συνεργασίας και διασύνδεσης ανάμεσα σε έδρες ελληνικών σπουδών ανά τον κόσμο και σε βιβλιοθήκες στην Ελλάδα.

Σάκης Γκέκας, Associate Professor, Hellenic Heritage Foundation Chair of Modern Greek History, York University και Χρύσα Νικολάου, υπεύθυνη Βιβλιοθήκης Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς

Η Πληροφοριακή Παιδεία αναγνωρίζεται ευρέως ως ένα σύνολο γνώσεων, ικανοτήτων, στάσεων, συμπεριφορών αποφασιστικής σημασίας για την επιτυχή ακαδημαϊκή επίδοση των φοιτητών. Οι δεξιότητες που συνδέονται με την κατανόηση των ερευνητικών αναγκών, τον εντοπισμό, την πρόσβαση, την αξιολόγηση και τη χρήση σχετικών πληροφοριών, θεωρούνται απαραίτητες για την εκπόνηση των ακαδημαϊκών εργασιών από τους φοιτητές.

Διαχρονικά οι ακαδημαϊκοί βιβλιοθηκονόμοι αναδεικνύουν τη σημασία της πληροφοριακής παιδείας και εργάζονται για να ενσωματώσουν σχετικές εκπαιδευτικές δράσεις στα προγράμματα εκπαίδευσης των χρηστών των βιβλιοθηκών, καθώς και στα προγράμματα σπουδών των ιδρυμάτων, όπου αυτό είναι δυνατόν. Η ύπαρξη σχετικών κατευθυντήριων οδηγιών, προτύπων και πλαισίων υλοποίησης, τους δίνει τη δυνατότητα να ευθυγραμμίσουν τις δράσεις αυτές με την εκπαιδευτική αποστολή των ιδρυμάτων, καθώς και με συγκεκριμένα μαθησιακά αποτελέσματα.

Η Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, στοχεύοντας στην συνεχή αναβάθμιση της πληροφοριακής εκπαίδευσης των χρηστών της, αλλά και στην ενθάρρυνση των φοιτητών στη χρήση της Βιβλιοθήκης, υλοποιεί κάθε χρόνο για τους χρήστες της, σεμινάρια προσαρμοσμένα σε ομάδες/κατηγορίες χρηστών. Τα σεμινάρια περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων εκπαίδευση στο χειρισμό πληροφοριακών εργαλείων, στη διαχείριση πληροφοριακών πηγών και στην εκπόνηση ακαδημαϊκών εργασιών. Πρόσφατα, η Βιβλιοθήκη ενέταξε στις εκπαιδευτικές της δράσεις την υπηρεσία υποστήριξης τελικών χρηστών των Βιβλιοθηκών σε θέματα Πληροφοριακής Παιδείας ILSEAB, καθώς και τα σχετικά θεματικά υποδείγματα, τα οποία διατίθενται ελεύθερα από αυτήν.

Η παρούσα εργασία παρουσιάζει συνοπτικά, την εξέλιξη του προγράμματος εκπαίδευσης των χρηστών της Βιβλιοθήκης & Κέντρου Πληροφόρησης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, τη στρατηγική που ακολουθείται για την ανάπτυξή του, το σχεδιασμό του περιεχομένου του, στοιχεία για την υλοποίησή του, καθώς και πληροφορίες για τις προγραμματισμένες μελλοντικές ενέργειες και δράσεις.